خدمات الکتروتراپی در شیراز (کلینیک سورین)

ارائه خدمات الکتروتراپی همراه با تجهیزات پیشرفته و متدهای روز دنیا
الکترو تراپی چیست
الکتروتراپی چیست

الکتروتراپی در واقع تحریک الکتریکی اعصاب است که با استفاده از امواج الکترومغناطیسی و صوتی به درمان بیمار و تسکین درد کمک می‌کند.

از این روش برای درمان گردن درد، کمر درد، آرتروز، تنگی کانال نخاعی، آسیب دیدگی‌ ورزشی، گرفتگی عضلانی و غیره کمک گرفته می‌شود.

فواید الکتروتراپی

از جمله مهم‌ترین فواید الکتروتراپی می‌توان به کاهش و تسکین درد، افزایش جریان خون موضعی، تسریع روند بهبود زخم و غیره اشاره کرد.

چرا الکتروتراپی

الکترو تراپی یکی از موثرترین مدالیته‌های درمانی به‌حساب می آید که شامل موارد کاربرد گسترده ای می‌باشد.
بهبود توانایی حرکتی عضلات

.از الکتروتراپی برای بهبود توانایی حرکتی و افزایش قدرت عضلات در زمینه‌ آسیب دیدگی‌ کمک گرفته می‌شود

کاهش التهاب و تورم

التهاب و تورم معمولا در اثر آسیب دیدگی صورت می‌گیرد که الکتروتراپی یکی از روش‌های موثر درمان آن می‌باشد.

با کمک الکترودهای وارد شده به محل درد و تحریک عصب‌های حسی، درد بیمار به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

بهبود و ترمیم زخم

برای درمان زخم به تشخیص فیزیوتراپیست و نسبت به نوع و عمق زخم از طول موج متفاوتی استفاده می‌شود.

الکتروتراپی یکی از بهترین روش های درمانی در فیزیوتراپی محسوب می شود که نحوه عملکرد آن توسط دستگاه مخصوص بوده و جزء درمان های کم خطر به شمار می رود. در این روش درمانی جریان های الکتریکی هدایت شده توسط دستگاه مخصوص مورد استفاده قرار می گیرد و   به این ترتیب بیماری ها و صدمات بدن بهبود پیدا می کند.

امروزه برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که منظور از الکتروتراپی در فیزیوتراپی چیست؟ به صورت کلی فیزیوتراپی دارای روش های درمانی مختلفی می باشد ولی یکی از بهترین آنها که سبب بهبود درد در نقاط گوناگون بدن شده و توان حرکتی فرد را افزایش می دهد الکتروتراپی است. درواقع الکتروتراپی نوعی روش درمانی مکمل است که توسط آن امواج مغناطیسی، الکتریکی، اولتراسوند و لیزر موجب کاهش درد در نقاط مختلف بدن می شوند.

مزایای الکتروتراپی

به صورت کلی الکتروتراپی دارای مزیت های بیشماری می باشد و از آن به عنوان درمان مکمل در کنار دیگر روش های درمانی استفاده می کنند. از جمله مهمترین مزایای استفاده از الکتروتراپی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

•       بهبود دردهای عصبی
  •       کاهش درد در نقاط مختلف بدن
  •       بهبود گردش خون
  •       کاهش اسپاسم‌های عضلانی
  •       بهبود زخم
  •       بهبود آسیب های اسکلتی
  •       فیبرو میالژیا
  •       سردرد میگرنی
  •       فلج اعصاب
  •       آسیب های رباطی

الکتروتراپی گردن

یکی از بهترین موارد استفاده الکتروتراپی مربوط به درمان مشکلات گردن می باشد. درمان گردن با روش های مختلفی انجام می شود که الکتروتراپی یکی از شیوه های درمان غیرتهاجمی به شمار می رود و با توجه به شرایط بیمار فرکانس های مختلفی از امواج مورد استفاده قرار می گیرد. الکتروتراپی گردن با تحریک عصب های این ناحیه موجب ترشح هورمون ضد درد و تسکین ناحیه موردنظر می گردد.

عوارض الکتروتراپی

الکتروتراپی یکی از روش های درمانی غیرتهاجمی است که معمولا دارای اثرات و عوارض جانبی چندانی نمی باشد و طیف گسترده ای از افراد امکان استفاده از الکتروتراپی را دارند. به صورت کلی انجام این فرآیند همراه با احساس گزگز، سوزش و سوزن سوزن برای فرد می باشد. همچنین قرارگیری چسب بر روی نواحی مختلف بدن سبب قرمزی و حساسیت پوستی می شود.

یکی از نکات حائز اهمیت در این زمینه عدم استفاده از دستگاه بر روی زخم یا نواحی بدخیم می باشد؛ چراکه ممکن است سبب بروز عفونت و خونریزی شود. از دیگر عوارض این روش درمانی می توان به ایجاد آریتمی قلبی اشاره کرد و به همین دلیل برای افرادی که دارای باتری قلب می باشند مناسب نیست.

نحوه عملکرد دستگاه الکتروتراپی

این دستگاه با استفاده از جریان الکتریکی به بدن انسان موج هایی را وارد می کند که در نتیجه آن عضلات و اعصاب بهبود پبدا می کنند. این دستگاه در نمونه های متعدد با کیفیت متفاوتی در مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرد که بر اساس نوع دستگاه و نحوه تشخیص میزان بهبودی فرد نیز فرق دارد.

درمان فرد توسط این دستگاه با استفاده از جریان برق انجام می شود و به همین دلیل به این روش برق درمانی نیز گفته می شود. الکتروتراپی یکی از روش های درمانی غیرتهاجمی به شمار می رود و به همین دلیل حین درمان فرد دردی را احساس نمی کند که این موضوع سبب افزایش محبوبیت آن شده است.

انواع دستگاه‌ الکتروتراپی

همانطور که توضیح داده شد الکتروتراپی با استفاده از روش های مختلفی انجام می شود که نوع دستگاه بر روش درمانی نقش دارد. فیزیوتراپیست با بررسی های لازم با توجه به نیاز بیمار از دستگاه های متعدد استفاده می کند و انتخاب دستگاه مناسب بر روی روند درمان تاثیر بسزایی دارد. از جمله انواع دستگاه های الکتروتراپی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دستگاه Tens

یکی از متداول ترین روش های الکترو درمانی استفاده از دستگاه تنس می باشد که در درمان بسیاری از بیماری های مزمن تاثیرات چشمگیری دارد. نحوه عملکرد دستگاه تنس به گونه ای است که با تحریکات الکتریکی پوست موجب کاهش درد می گردد. با استفاده از این روش پدهای الکتریکی روی پوست قرار گرفته و امواج را منتقل می کنند.

از جمله مزایای دستگاه تنس می توان به اندازه و حجم کوچک آن اشاره کرد که منجر به جابجایی راحت آن می شود. از جمله کاربردهای این دستگاه می توان به کمک به درمان التهاب مفاصل، درد زایمان، کمر درد و غیره اشاره کرد.

درمان تداخلی

این درمان با عنوان IFT نیز شناخته می شود و تاثیرات بیشتری نسبت به روش قبل دارد. با استفاده از این روش درمانی جریان های متفاوت با استفاده از مولدهای الکتریکی به بدن فرد منتقل می شود و با فرکانس های مختلفی انجام می شود. این روش درمانی اغلب دردناک است ولی شدت فرکانس از جمله مواردی می باشد که بر روی میزان درد تاثیرگذار است؛ یعنی هرچه شدت فرکانس بالاتر باشد با سرعت بیشتری عبور می کند که این موضوع منجر به کاهش درد می گردد.

تحریک الکتریکی عضلانی

تحریک الکتریکی عضلانی یا EMS بر روی بافت های عضلانی تاثیرگذار است و امواج الکتریکی از طریق سیم و الکترود به بدن منتقل می گردد. بیشترین کاربرد این دستگاه مربوط به پیشگیری از آتروفی عضلانی می باشد. همچنین جهت درمان های دیگر مانند آسیب استخوان، مشکلات تاندون، رباط و غیره از این دستگاه کمک گرفته می شود.

اولتراسوند درمانی

یکی از کاربردی ترین روش های درمانی محسوب می شود که درمان توسط دستگاه اولتراسوند انجام می گردد. در این روش درمانی از امواج فراصوت بر پایه لرزش های مکانیکی کمک گرفته شده و به این ترتیب بافت آسیب دیده بهبود پیدا می کند. یکی از مهمترین تاثیرات این دستگاه افزایش گردش خون در بدن می باشد و سبب بهبود عارضه های مختلفی همچون فاشیا، شانه یخ زده و غیره می گردد.

الکتروتراپی یکی از بهترین روش های درمانی در فیزیوتراپی به شمار می رود که توسط آن امواج با فرکانس مختلف توسط دستگاه های گوناگون وارد بدن می شود و به این ترتیب سبب بهبود بافت و تسکین درد در نقاط مختلف بدن می گردد. با توجه به اینکه الکتروتراپی توسط روش های مختلفی انجام می شود انتخاب روش درمانی مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل انتخاب کلینیک مناسب بسیار مهم می باشد.