تاثیر و فواید فیزیوتراپی بر آرتروز زانو + درمان آرتروز زانو با فیزیوتراپی

مزیت‌های فیزیوتراپی برای آرتروز زانو

آرتروز یک بیماری مزمن است که به میلیون‌ها نفر در سراسر جهان آسیب می‌رساند. این بیماری باعث درد، سفتی و التهاب در مفاصل شده و می‌تواند فعالیت‌های روزمره را دشوار کند. هرچند هیچ درمان قطعی برای این عارضه وجود ندارد، اما تاثیر فیزیوتراپی بر آرتروز زانو را نمی‌توان نادیده گرفت. فیزیوتراپی یکی از راه‌های درمان است که شامل تمرینات، درمان دستی و تکنیک‌های دیگر برای بهبود تحرک، کاهش درد و افزایش قدرت مفاصل آسیب‌دیده محسوب می‌شود. در ادامه علاوه بر بررسی علت بروز این بیماری در خصوص فواید فیزیوتراپی بر آرتروز زانو نیز با شما صحبت خواهیم کرد.

علت بیماری آرتروز

علل متعددی وجود دارد که ممکن است خطر ابتلا به آرتروز را افزایش دهند اما باید توجه داشت که هنوز افرادی هستند که بدون هیچ دلیل مشخصی به این بیماری دچار می‌شوند.

مهم‌ترین علل آرتروز عبارت‌اند از:

• سن
  • عوامل ژنتیکی
  • آسیب‌های قبلی در مفصل
  • انجام برخی شغل‌ها و ورزش‌های خاص

مزیت‌های فیزیوتراپی برای آرتروز زانو

برخی از مهم‎‌ترین فواید فیزیوتراپی برای آرتروز زانو عبارت‌اند از:

• بهبود تحرک و دامنه حرکتی مفاصل: با انجام تمرینات و تکنیک‌های فیزیوتراپی، افراد مبتلا به آرتروز می‌توانند تحرک و دامنه حرکتی مفاصل خود را بهبود بخشیده و از استقامت و انعطاف بیشتری برخوردار شوند.
  • تسکین درد: فیزیوتراپی شامل تکنیک‌های مختلفی است که می‌تواند به کاهش درد مرتبط با آرتروز کمک نماید. این موارد شامل استفاده از تمرینات کششی و تقویتی، درمان دستی، استفاده از دستگاه‌های فیزیک درمانی مانند الکتروتراپی و ماساژ بوده که به تسکین درد و کاهش التهاب کمک می‌کند.

فواید فیزیوتراپی برای آرتروز زانو

• بهبود سلامت کلی بدن: علاوه بر مثبت بودن تاثیر فیزیوتراپی بر آرتروز زانو این تکنیک می‌تواند به بهبود سلامت کلی بدن نیز کمک کند. این نوع درمان، عوارض جانبی این عارضه مانند کاهش فعالیت جسمی، ضعف عضلات و افزایش وزن را برطرف کرده و بهبود کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

برخی از تکنیک‌های فیزیوتراپی برای درمان آرتروز

برخی از انواع روش‌های فیزیوتراپی آرتروز زانو شامل موارد زیر هستند:

• تمرینات انعطاف‌پذیری: انجام این تمرینات به‌طور منظم می‌تواند به افزایش دامنه حرکات و انعطاف‌پذیری زانوها و ترمیم عملکرد مفصل زانو کمک کند.
  • لیزر درمانی: لیزر درمانی، به کاهش درد و تورم مفاصل آسیب‌دیده کمک می‌کند. برای بیماران مبتلا به آرتروز مزمن و همچنین ورزشکاران دچار کشیدگی عضلانی یا مفصل حاد، این تکنیک می‌تواند مفید باشد.
  • اولتراسوند: در این شیوه، از امواج مافوق صوت برای درمان آسیب‌های زانو استفاده می‌شود. این امواج باعث افزایش جریان خون، کاهش التهاب و بهبود تحرک مفاصل شده و یکی از روش‌های معمول فیزیوتراپی درمانی برای زانو به شمار می‌رود.
  • مگنت تراپی: جریان سیگنال تولید شده توسط یک میدان مغناطیسی در این تکنیک به درمان آرتروز زانو کمک می‌کند. همچنین تاثیر فیزیوتراپی بر آرتروز زانو باعث کاهش درد و التهاب در مفاصل زانو می شود.
  • ورزش و حرکات اصلاحی: فیزیوتراپیست بر اساس وضعیت زانوی بیمار، فعالیت‌ها و حرکات اصلاحی خاصی را مشخص می‌نماید. این موارد شامل تمرینات تقویتی و انعطافی بوده که به بهبود تحرک و قدرت عضلات پیرامون زانو کمک می‌کنند.

تکنیک‌های فیزیوتراپی برای درمان آرتروز

• تمرینات تقویتی فیزیوتراپی برای آرتروز زانو: فیزیوتراپیست تمرینات خاصی را برای تقویت عضلات به شما آموزش می‌دهد. تقویت عضلات پا می‌تواند به تقویت مفصل زانو کمک کرده و به‌تنهایی می‌تواند به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو کمک کند.
  • درمان با هیدروتراپی: در روش درمانی هیدروتراپی، از آب برای کاهش علائم آرتروز زانو استفاده می‌شود. این روش مزایای متعددی دارد. علاوه بر اینکه قرار گرفتن در آب گرم به‌تنهایی در کاهش درد تأثیرگذار است، تمرینات تخصصی تجویز شده توسط فیزیوتراپیست نیز می‌تواند به مقابله با درد و سایر علائم آرتروز زانو کمک کرده و تاثیر فیزیوتراپی بر آرتروز زانو را دوچندان نماید.

هزینه فیزیوتراپی

هزینه فیزیوتراپی برای آرتروز زانو به عوامل متعددی بستگی دارد. این عوامل شامل وضعیت دقیق و شدت آرتروز زانو، موقعیت مکانی مرکز فیزیوتراپی، مهارت متخصص طب فیزیکی و طرح درمان پیشنهادی می‌باشند. برای کسب اطلاعات دقیق از هزینه‌ها، پیشنهاد می‌شود با متخصصان کلینیک فیزیوتراپی سورین که در زمینه ارائه خدمات فیزیوتراپی در شیراز فعالیت دارند تماس بگیرید و جزئیات مربوط به هزینه‌ها و تاثیر فیزیوتراپی بر آرتروز زانو را از کارشناسان این مرکز بپرسید.

بهترین روش‌های تاثیر فیزیوتراپی بر آرتروز زانو

یکی از بهترین روش‌های فیزیوتراپی برای درمان درد زانو، انجام تمرین‌های تجویز شده توسط فیزیوتراپیست است. این حرکات با تثبیت عضلات لگن و مچ پا، باعث کاهش فشار روی مفصل زانو در فعالیت‌های روزمره مانند بالا رفتن از پله، راه رفتن و دویدن می‌شوند.

ورزش‌های فیزیوتراپی برای زانو درد شامل:

حرکت پل

برای انجام حرکت پل، به پشت دراز بخوابید و هر دو زانوی خود را خم کنید. حواستان باشد که پاها با استخوان لگن فاصله داشته باشند. باسن خود را فشرده کرده و تا جایی که می‌توانید بالا بیاورید. سعی کنید انگشتان پا را از روی زمین بلند نمایید و وزن خود را به پاشنه پا انتقال دهید. این کار باعث می‌شود همسترینگ و باسن شما بیشتر درگیر شوند. این حرکت را به صورت 2 ست با 10 تکرار انجام دهید تا تاثیر فیزیوتراپی بر آرتروز زانو را مشاهده کنید.

بلند کردن پا

برای انجام حرکت بلند کردن مستقیم پا، ابتدا به پشت بخوابید، یک زانو را خم کرده و پای خود را به صورت صاف روی زمین قرار دهید. سپس زانوی پای صاف را سفت کنید و تا ارتفاع زانوی خم شده بالا بیاورید. در این حالت، عضلات چهار سر رانی و فلکسورهای لگن شما تحت فشار قرار می‌گیرند. با فشردن شکم، لگن خود را ثابت نگه دارید. بهتر است این حرکت را به‌صورت 2 ست با 10 تکرار انجام دهید.

بلند کردن پابهترین روش‌های تاثیر فیزیوتراپی بر آرتروز زانو

حرکت اسکات

برای اجرای این تمرین، یک توپ را بین کمر خود و دیوار قرار داده و یک گام به جلو بروید، سپس استخوان ران‌های خود را از هم دور نگه دارید. باسن و زانوهای خود را خم کنید تا ران‌هایتان تقریباً موازی با زمین قرار بگیرند. پشت خود را صاف نگه دارید و زانوهای خود را روی مچ پا قرار دهید. باسن خود را منقبض کرده تا به حالت اولیه خود برگردید.

اگر برای انجام این حرکت توپ در دسترس نیست، می‌توانید فقط از دیوار استفاده کنید. پشت به دیوار تکیه کنید و حدود یک قدم به جلو بروید. پشت خود را به سمت پایین دیوار بلغزانید تا ران‌های شما تقریباً موازی با زمین باشند. با پشت و باسن خود به دیوار فشار دهید و این وضعیت را برای ۵ تا ۱۰ ثانیه نگه دارید. سپس از عضلات باسن خود برای بالا رفتن استفاده نمایید. برای اینکه تاثیر فیزیوتراپی بر آرتروز زانو بیشتر شود، این حرکت را به صورت 2 ست با 10 تکرار انجام دهید.

حرکت استپ آپ

استپ آپ یک تمرین بسیار ساده برای زانو است که با بالا رفتن روی یک سطح مرتفع مانند پله یا جعبه انجام می‌شود. برای انجام این حرکت، جلوی یک پله بایستید و ابتدا یک پا و سپس پای دیگر خود را بر روی پله قرار دهید. برای پایین آمدن از پله، ابتدا پایی که با آن بالا رفته بودید را روی زمین بگذارید.

پس از انجام این حرکت به مدت معین شده توسط پزشک، می‌توانید ارتفاع پله را افزایش دهید تا کار را سخت‌تر نمایید. این یک تمرین عالی برای تقویت عضلات پهن میانی و بهبود ثبات کشکک است. حرکت را 15-20 بار انجام داده و سپس پاها را عوض کنید تا تمرین به صورت یکسان برای هر دو پا انجام شود.

مدت زمان تاثیر فیزیوتراپی بر آرتروز زانو

مدت فیزیوتراپی زانو معمولاً به توصیه پزشک یا فیزیوتراپیست بستگی دارد. آن‌ها به شما خواهند گفت که چند بار در هفته باید جلسه درمانی داشته باشید. ممکن است لازم باشد هر روز به مدت حداقل ۶ هفته یا بیشتر جلسات درمانی را ادامه داده تا تاثیر فیزیوتراپی بر آرتروز زانو را مشاهده نمایید. تعداد جلسات به‌شدت درد و وضعیت زانو (آیا جراحی شده است یا خیر) بستگی دارد.

در طول جلسات درمان، فیزیوتراپیست با شما در تماس خواهد بود و میزان بهبودی شما را پیگیری خواهد کرد. ممکن است به‌منظور بهبود وضعیت زانوی شما برنامه درمانی شما تغییر کرده و یا تمرینات و روش‌های جدیدی برای شما در نظر گرفته شود. در صورتی که امکان مراجعه به مراکز درمانی را ندارید می‌توانید از خدمات فیزیوتراپی در منزل شیراز کلینیک سورین کمک گرفته و نسبت به شروع جلسات درمانی خود اقدام نمایید.

فیزیوتراپی به‌عنوان یک روش غیر جراحی و مؤثر در درمان آرتروز زانو بسیار اثربخش است. با انجام تمرینات تعیین شده فیزیوتراپیست به صورت منظم، می‌توانید درد و سفتی زانو را کاهش داده و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید.

تمرینات فیزیوتراپی شامل حرکات تقویتی، استرچینگ و تقویت عضلات پیرامون زانو است که باعث تقویت و پشتیبانی از مفصل می‌شود. برای شروع هر برنامه تمرینی، حتماً با یک فیزیوتراپیست متخصص مشورت کنید تا علاوه بر توضیح تاثیر فیزیوتراپی بر آرتروز زانو، برنامه مناسبی برای شما تهیه کرده که به بهبود وضعیت زانوی شما کمک نماید. این تکنیک ها باعث می‌شود که از وقوع آسیب‌های بیشتر جلوگیری کنید.

آیا فیزیوتراپی برای درمان آرتروز زانو مفید است؟

بله، فیزیوتراپی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در صورت مواجه شدن با این بیماری باید انجام دهید. فیزیوتراپی نه تنها سبب بهبود تحرک و دامنه حرکتی مفاصل شما می‌شود بلکه درد شما را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

آیا پس از فیزیوتراپی بیمار می‌تواند به‌راحتی راه برود؟

فیزیوتراپی می‌تواند در بهبود و سرعت درمان عارضه تأثیرگذار باشد. در واقع پس از اتمام جلسات فیزیوتراپی، بیمار می‌تواند به‌راحتی راه برود.

آیا درد زانو بعد از فیزیوتراپی طبیعی است؟

در نظر داشته باشید که کمی احساس درد و ناراحتی پس از فیزیوتراپی زانو، طبیعی بوده و نشانگر فعالیت عضلات و بافت‌های درمانی است.

مدت زمان فیزیوتراپی آرتروز زانو چقدر است؟

متخصص طب فیزیکی اعلام می‌کند که تاثیر فیزیوتراپی بر آرتروز زانو با چند جلسه مراجعه قابل مشاهده خواهد بود. ممکن است نیاز باشد هفته‌ای چند بار به مدت شش هفته یا بیشتر به کلینیک فیزیوتراپی مراجعه کنید. درواقع مدت زمان فیزیوتراپی به‌شدت آسیب‌دیدگی و دردناک بودن زانو یا سابقه انجام دادن جراحی بستگی دارد.