مراقبت‌ های بعد از فیزیوتراپی + بعد از فیزیوتراپی چه باید کرد

فیزیوتراپی به‌عنوان یکی از بهترین روش‌های درمانی، به‌منظور احیا و بازیابی بدن پس از آسیب‌های جدی شناخته می‌شود. رعایت مراقبت های بعد از فیزیوتراپی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و علاوه بر کاهش طول دوره نقاهت و عوارض احتمالی، در روند درمان نیز تاثیر بسزایی دارد. در صورتی که مراقبت‌های توصیه شده توسط فیزیوتراپیست را رعایت نکنید ممکن است میزان صدمه و درد خود را دوچندان کنید. بنابراین با ما همراه باشید تا در ادامه مهم‌ترین مراقبتهای بعد از فیزیوتراپی را به صورت کامل بررسی کنیم.

آیا رعایت مراقبتهای بعد از فیزیوتراپی در روند درمان تاثیر دارد؟

بله، رعایت مراقبتهای بعد از فیزیوتراپی نه تنها سبب کاهش درد و التهاب خواهد شد بلکه روند درمان شما را نیز تسریع کرده و مانع از طولانی شدن دوره ریکاوری خواهد شد. یکی از سوالات عمده افرادی که به مراکز فیزیوتراپی مراجعه می‌کنند این است که بعد از فیزیوتراپی چه باید کرد؟ در پاسخ به این افراد باید گفت که توجه به توصیه‌های پزشک و ادامه تمرینات، دوری از استرس و داشتن رژیم غذایی مناسب، برخی از این مراقبت‌ها هستند.

این فرآیند همچون یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند. از یک سو، نباید با انجام فعالیت‌های سنگین، فشار زیادی به بافت‌های آسیب‌دیده وارد کنید و از سوی دیگر، با کاهش حرکات، ممکن است بافت‌ها تنبل و ضعیف شوند. در واقع، با عدم رعایت نکات تاکید شده توسط پزشک در این زمینه، امکان از بین رفتن تمامی اثربخشی جلسات فیزیوتراپی وجود دارد.

عوارض رایج بعد از فیزیوتراپی

اگر فیزیوتراپی را نزد افراد غیر متخصص و بی‌تجربه انجام دهید، مطمئناً با عوارض جانبی متعددی مواجه خواهید شد. فردی که از دستگاه‌های فیزیوتراپی استفاده می‌کند، باید به‌دقت از فرکانس و شدت مورد نیاز دستگاه‌ها آگاهی داشته باشد؛ در غیر این صورت، بیمار با عوارض جبران‌ناپذیری روبرو خواهد شد. به‌عنوان‌مثال استفاده از دستگاه‌های فیزیوتراپی، به‌ویژه الکتروتراپی، تنها باید تحت نظر متخصصان مجاز در این زمینه، صورت گیرد.

اثرات جانبی انجام فیزیوتراپی توسط فرد غیر متخصص در برخی موارد شامل بسته شدن چشم، کج شدن صورت، افزایش درد عضلات، اختلال در چین‌های صورت و در نهایت گوشه‌گیری و دوری از محیط‌های اجتماعی خواهد بود.

Common side effects of physiotherapy 1

در مقابل اگر این فرآیند توسط پزشک متخصص انجام گیرد و مراقبت‌های بعد از فیزیوتراپی نیز به‌درستی رعایت شود، هیچ‌گونه عوارض شدیدی نداشته و بهبود و توان‌بخشی بیمار را تسهیل می‌کند. لازم به ذکر است که درمان‌های فیزیوتراپی که از طریق دست انجام می‌شوند، در برخی موارد ممکن است به دلیل اعمال فشار به عضلات تحت درمان، منجر به کبودی شوند. البته این عارضه، معمولاً طبیعی بوده و حداکثر تا 48 ساعت پس از انجام کار از بین می‌رود.

علاوه بر این، قرمزی، واکنش طبیعی بدن به فشار اعمال شده توسط فیزیوتراپیست است. این موضوع می‌تواند ناشی از فشار با دست یا استفاده از ابزارهای خاص باشد. در صورت به وجود آمدن ناراحتی پوستی، توصیه می‌شود با پزشک خود مشورت نمایید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله عوارض فیزیوتراپی را مطالعه کنید.

بررسی مهم‌ترین مراقبت‌ های بعد از فیزیوتراپی

به‌طورکلی، مراقبت‌های پس از جلسات فیزیوتراپی به تدابیری اشاره دارند که با انجام آن‌ها، بافت‌ها و اعضای آسیب‌دیده ترمیم می‌شوند. این نکته مهم، به تخصص درمانگر فیزیوتراپی و شرایط و میزان آسیب‌های بیمار بستگی دارد. برخی افراد ممکن است به دلیل آسیب کمتر، پس از اتمام جلسات درمانی به مراقبت‌های ساده‌تری نیاز داشته باشند، درحالی‌که گروهی دیگر، به دلیل آسیب‌های جدی‌تر نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارند. به‌منظور کنترل درد و سایر عوارض و همچنین بهبود و کاهش آن‌ها، توجه به موارد زیر توصیه می‌شود:

از کمپرس سرد یا گرم استفاده کنید

استفاده از کمپرس گرم به‌طورمعمول تا 1 هفته پس از فیزیوتراپی توصیه نمی‌شود، زیرا گرما ممکن است باعث افزایش خطر التهاب و قرمزی شود. از طرف دیگر، استفاده از یخ در هفته اول پس از فیزیوتراپی، رگ‌های خونی را منقبض کرده و در نتیجه کاهش درد، التهاب و کبودی را محدود می‌کند.

کمپرس گرم و سرد بعد از جلسات فیزیوتراپی به توصیه و نظر فیزیوتراپیست شما بستگی دارد. این مراقبت های بعد از فیزیوتراپی، بر اساس نوع آسیب، ناحیه درمان و شرایط فیزیکی شما برنامه‌ریزی می‌شود.

Cold compress to reduce pain after physiotherapy

با مشورت فیزیوتراپیست خود، ناحیه تحت درمان را ماساژ دهید

به صورت کلی ماساژ یکی از راه‎‌های تسکین درد و تسریع روند درمان به حساب می‌آید. معمولا برای تسکین درد ماهیچه و آرام‌سازی قسمت‌های منقبض‌شده می‌توانید از ماساژ استفاده کنید. در نظر داشته باشید که برخی از بیماران امکان ماساژ ناحیه تحت درمان را ندارند، بنابراین قبل از ماساژ حتما با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید.

استراحت کنید

بعد از هر جلسه فیزیوتراپی، اختصاص زمان کافی برای استراحت بسیار حائز اهمیت است. این استراحت به مفاصل و عضلات کمک می‌کند تا ترمیم شده و بازیابی بهتری داشته باشند. در واقع استراحت صحیح، باعث افزایش سرعت فرآیند بهبودی خواهد شد. مدت زمان استراحت پس از فیزیوتراپی به‌ شدت درد و ناحیه مورد درمان وابسته است. برای بافت‌های عضلانی، عموماً 2 تا 4 هفته استراحت کافی خواهد بود، درحالی‌که برای بافت‌های همبند ممکن است به 12 هفته استراحت نیاز داشته باشید.

دوش آب گرم بگیرید و به میزان کافی آب بنوشید

پس از فیزیوتراپی، دوش آب گرم می‌تواند ماهیچه‌ها را شل کرده و جریان خون را بهبود بخشد. این امر تأثیر بسزایی در کاهش دردهای اولیه و کوفتگی‌های بعد از فیزیوتراپی خواهد داشت. در نظر داشته باشید که مصرف آب فراوان نیز، امری حیاتی است به‌ویژه اگر از دستگاه‌ برای درمان استفاده کرده باشید؛ بنابراین به میزان کافی آب بنوشید و بدن خود را هیدراته نگه دارید.

Drinking water to reduce the side effects of physiotherapy

تمرین تنفس انجام دهید

همچنین یکی از بهترین تکنیک‌های مراقبت پس از فیزیوتراپی، تمرین تنفس است. برای این کار یک مکان آرام را انتخاب کرده و به آهستگی شروع به نفس کشیدن کنید. تمرین تنفس علاوه بر ایجاد آرامش، نقش مهمی در بهبود دردهای بعد از جلسات فیزیوتراپی ایفا می‌کند.

تمرینات توصیه شده توسط فیزیوتراپیست را فراموش نکنید!

اگر در طول جلسه توان‌بخشی به انجام حرکات و تمرینات ورزشی نیاز داشته باشید، پس از اتمام کار، بهتر است کمی صبر کرده و از انجام تمرینات شدید دیگر خودداری کنید. اگر فیزیوتراپیست تمرینات خاصی برای شما در نظر گرفت، حتماً این توصیه‌ها را با دقت رعایت کنید.

مراقبتهای بعد از فیزیوتراپی از اهمیت زیادی برخوردار است و تمرینات توصیه شده توسط فیزیوتراپیست که معمولاً شامل حفظ تعادل و تمرینات قدرتی هستند به تقویت عضلات، افزایش انعطاف‌پذیری و حفظ تعادل بدن کمک می‌کنند. توصیه می‌شود که هرگونه فعالیت ورزشی جدید را با تایید و راهنمایی فیزیوتراپیست یا پزشک خود شروع کرده تا جلسات توان‌بخشی به بهترین شکل ممکن، بهره‌وری داشته باشد.

دوره ریکاوری بعد از فیزیوتراپی چقدر است؟

یکی از پرسش‌های شایع در حوزه فیزیوتراپی، مدت ‌زمان لازم برای ریکاوری و بهبود است. این سؤال اما دارای پاسخ آسانی نیست، زیرا این موضوع به چندین عامل متفاوت بستگی دارد. عواملی همچون نوع آسیب و شدت آن نقش مهمی در تعیین مدت زمان بهبودی ایفا می‌کنند. همچنین سطح فعالیت فیزیکی فرد، تغذیه صحیح و پیروی از دستورات پزشک و انجام صحیح مراقبت های بعد از فیزیوتراپی نیز بر زمان لازم برای بهبود تاثیرگذار خواهد بود.

Recovery after physiotherapy 1

برای افرادی که دارای دردهای خفیف هستند، ممکن است چند هفته زمان نیاز باشد تا بهبود حاصل شود و در دردهای مزمن، این زمان به چندین ماه افزایش می‌یابد. در نهایت، تعهد به اجرای دقیق توصیه‌های فیزیوتراپیست، دور از فضای استرس‌زا، تغذیه مناسب و ایجاد یک برنامه ریکاوری صحیح، تأثیر بسزایی در سرعت و موفقیت بهبود دارد.

برای به حداقل رساندن دوره ریکاوری بعد از فیزیوتراپی حتما به مراکز معتبر مراجعه کنید. برای دریافت خدمات فیزیوتراپی در شیراز می‌توانید با متخصصان کلینیک فیزیوتراپی و کاردرمانی سورین تماس برقرار کرده و نسبت به دریافت نوبت مشاوره رایگان اقدام کنید.

بازگشت درد بعد از مراقبت های فیزیوتراپی

بازگشت درد پس از جلسات فیزیوتراپی می‌تواند به دلایل گوناگونی اتفاق افتاده و نیاز به بررسی دقیق دارد. برخی از مهم‌ترین دلایل بازگشت درد بعد از رعایت مراقبتهای بعد از فیزیوتراپی شامل موارد زیر می‌باشد:

• محدود کردن حرکت مفاصل ملتهب: سعی کنید حرکت مفاصل ملتهب را محدود کنید، زیرا تحریک بیش‌ازحد در این نواحی ممکن است باعث ایجاد درد شود.
  • انتخاب وضعیت بدنی صحیح: برای راحتی مفاصل، وضعیت بدنی درستی را انتخاب کرده و برای جلوگیری از شروع دوباره درد، از خم شدن زیاد مفصل‌های تحریک‌شده، خودداری کنید.
  • عدم درمان ورم موضعی در التهابات مزمن: اگر ورم و التهاب درمان نشود، بدن تلاش خواهد کرد که این سموم و مواد زائد تولید شده را از بین ببرد. این فرآیند باعث احساس درد در فرد می‌شود.
  • کاهش فشار روی اعصاب: اعصاب تحریک‌شده یا تحت فشار در پایین کمر ممکن است پس از فیزیوتراپی باعث بروز درد شوند؛ بنابراین، برای نشستن یا قرار گرفتن در کنار درمانگر، وضعیت بدنی را پیدا کنید که این فشار را کاهش دهد.
  • عدم توجه به مرحله توان‌بخشی: توان‌بخشی فرآیند مهمی است که نقش حیاتی در پایداری و بهبود حالت بدنی دارد. بی‌توجهی به این مرحله و عدم دقت به مراقبت های بعد از فیزیوتراپی، ممکن است منجر به بازگشت درد پس‌ازاین کار شود.

Return of pain after physiotherapy care

• افزایش فعالیت‌های ورزشی: افزایش میزان ساعت‌های ورزش و یا انجام فعالیت‌های سنگین می‌تواند باعث بروز درد پس از فیزیوتراپی شود. سعی کنید ورزش‌ها را با احتیاط انجام داده و اطمینان حاصل کنید که بدنتان برای این تغییرات آماده است.
  • کار کشیدن بیش‌ازحد از ماهیچه: شایع‌ترین عامل بازگشت درد پس از فیزیوتراپی کار کشیدن زیاد از ماهیچه‌هاست. این اقدام ممکن است باعث آسیب دوباره به ماهیچه‌ها شده و در نتیجه، تولید اسید لاکتیک بیشتری به همراه داشته باشد. نهایتاً این موضوع منجر به درد و حساسیت خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله درد بعد از فیزیوتراپی و تمرین درمانی در طول بهبودی بیمار+علل را مطالعه کنید.

با توجه به مطالب گفته شده در بالا، مراقبت‌های بعد از جلسات فیزیوتراپی برای حفظ و بهبود نتایج درمانی می‌باشند. ادامه دادن به تمرینات و راهنمایی‌های فیزیوتراپیست در خانه، پرهیز از فعالیت‌های زیاد و استراحت کافی، اطلاع‌رسانی به پزشک در مورد هرگونه درد یا تغییرات غیرعادی و مدیریت استرس و فشارهای روحی به‌عنوان اقدامات اساسی در مراقبت‌های بعد از فیزیوتراپی مطرح می‌شوند.

آیا رعایت مراقبتهای بعد از فیزیوتراپی ضروری است؟

بله، برای رسیدن به بهبودی کامل در کوتاه‌ترین زمان ممکن و کاهش درد یا عوارض احتمالی باید تمامی مراقبت‌ های بعد از فیزیوتراپی که توسط تراپیست به شما توصیه می‌شود را رعایت کنید.

آیا خستگی بعد از فیزیوتراپی طبیعی است؟

بله. حس خستگی و کوفتگی پس از فیزیوتراپی کاملاً طبیعی است و نشانگر فعالیت فیزیکی و تلاش بدن در جهت ترمیم است. برای داشتن بهترین نتایج، توصیه می‌شود استراحت کافی داشته و تا زمان بهبودی کامل از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنید.

آیا ورزش بعد از فیزیوتراپی زیان‌بار است؟

انجام ورزش بعد از فیزیوتراپی، اگر به‌درستی و با راهنمایی متخصص انجام شود، هیچ اشکالی ندارد و می‌تواند روند بهبودی شما سریع‌تر و مؤثرتر کند.

پیاده‌روی بعد از فیزیوتراپی مضر است؟

این موضوع برای هر فرد متناسب با وضعیت جسمانی و شدت آسیب متفاوت بوده و نمی‌توان یک استاندارد عمومی برای این موضوع تعیین کرد. بهتر است در این زمینه با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید.

آیا پس از فیزیوتراپی نیاز به انجام ماساژ دارید؟

به‌طورکلی، ماساژ می‌تواند به بهبود فرآیند درمان کمک کرده و در جلوگیری از تنش‌ها و تسکین علائم مرتبط با آسیب‌ها و مشکلات جسمی مفید باشد.