چگونگی تعیین تعداد جلسات فیزیوتراپی + بهترین فاصله بین جلسات

number of physiotherapy sessions 1

یکی از سوالاتی که ممکن است برای تمامی مراجعه‌کنندگان به کلینیک‌های فیزیوتراپی پیش بیاید این است که تعداد جلسات فیزیوتراپی به چه صورت است؟ بر اساس نظر متخصصان کلینیک فیزیوتراپی سورین، تعداد جلسات فیزیوتراپی به نسبت مزمن بودن مشکل شما و صلاحدید پزشک متخصص مشخص می‌شود و نمیتوان به صورت دقیق برای تمامی بیماران تعداد جلسات مشخصی را در نظر گرفت. در ادامه علاوه بر بررسی عوامل تاثیرگذار بر روی تعداد جلسات فیزیوتراپی، 3 نکته مهم زمان مراجعه به کلینیک را نیز بیان می‌کنیم.

چه مواردی بر روی تعداد جلسات فیزیوتراپی تاثیر دارد؟

به صورت کلی شرایط بیمار مهم ترین عامل تعیین کننده تعداد جلسات فیزیوتراپی است به عنوان مثال بیمارانی که از دردهای عضلانی رنج می برند نیاز به مراجعه 2 الی 3 جلسه در هفته دارند که نهایتا در 10 الی 20 جلسه بهبودی کامل حاصل می‌شود اما بیماران خاص مانند افرادی که سکته مغزی کرده اند ممکن است نیاز به مراجعه به صورت روزانه داشته باشند با این حال دوره درمان آنها تا 6 الی 18 ماه به طول می‌انجامد.

موارد تاثیرگذار بر روی تعداد جلسات فیزیوتراپی

کیفیت ارائه‌ی خدمات از عوامل دیگر در تعداد جلسات است، قاعدتا به هر میزان که مهارت درمانگران در یک مجموعه توانبخشی بیشتر باشد مراجعه کنندگان به آن مجموعه سریعتر به بهبودی می‌رسند. در این حین از پیشرفت تجهیزات پزشکی و توانبخشی نیز نباید غافل شد، استفاده از این تجهیزات می‌تواند در روند درمان بسیاری از بیماری ها موثر بوده و پروسه‌ی درمان را تسریع بخشد.

از جمله مواردی که در تعداد جلسات موثر است انجام تمرینات هدفمند در کلینیک و منزل می‌باشد. برنامه تمرینی مراجعه کنندگان حتی با بیماری مشابه ممکن است کاملا متفاوت باشد زیرا شرایط فرد، میزان پیشرفت بیماری و تعداد زیادی از عوامل تخصصی دیگر در تعداد و نحوه انجام تمرین تاثیرگذار است. خوشبختانه توانبخشی سورین در کنار فیزیوتراپیست‌های مجموعه از همکاری کاردرمانگران با تجربه نیز برخوردار است، این امر سبب ارائه خدمات بسیار با کیفیت در تمرینات هدفمند شده است.

برای دریافت خدمات فیزیوتراپی در شیراز می‌توانید با شماره تلفن زیر تماس برقرار کرده و با نسبت به دریافت نوبت از بهترین کلینیک فیزیوتراپی در شیراز اقدام کنید.

موارد تاثیرگذار بر روی تعداد جلسات فیزیوتراپی

بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی

عوامل مختلفی در بهبودی بیماران موثر است که در این قسمت به بررسی یکی از آنها می‌پردازیم. یکی از موارد مهم درپروسه‌ی درمان فاصله‌ی جلسات فیزیوتراپی است که با توجه به نوع مداخلات موجود در برنامه درمانی مشخص می‌شود. تشخیص بهترین فاصله‌ی جلسات فیزیوتراپی بر عهده‌ی درمانگر شما است که در این روند ارزیابی بالینی و نظر پزشک متخصص تاثیرگذار است.

در مداخلاتی که منجر التهاب ناحیه تحت درمان می‌شود (ورم، گرما و قرمزی)، فاصله‌ی جلسات بسیار مهم است، هرچه التهاب در یک روش درمانی بیشتر باشد فاصله‌‌‌‌‌‌ی بین جلسات بیشتر خواهد بود. به طور مثال شاک ویو تراپی که منجر به التهاب می‌شود حداقل یک روز در میان انجام می‌پذیرد. از طرف دیگر انجام تمرین درمانی که التهابی در ناحیه درمانی ایجاد نمی‌کند (بجز فاز اولیه پس از جراحی) به صورت روزانه بلامانع است.بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی

برنامه‌های درمانی با توجه به شرایط بیمار و نظر درمانگر اجرا می‌شود که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

1. مراجعه‌ی روزانه
  2. چهار جلسه در هفته (دو جلسه پشت سر هم و دو جلسه با فاصله‌ی یک روز)
  3. به صورت یک روز درمیان
  4. دو روز در هفته
  5. یک روز در هفته (جهت تثبیت پیشرفت بیمار بعد از بهبودی)

وقفه بین جلسات فیزیوتراپی

به صورت کلی ممکن است بین جلسات فیزیوتراپی به دو دلیل وقفه ایجاد شود. دلیل اول با توجه به صلاحدید پزشک نسبت به شرایط بیمار و علت دوم عدم مراجعه بیمار به فیزیوتراپی می‌باشد. در بیماری‌های مزمن گاهی ده جلسه‌ فیزیوتراپی بهبودی کامل را حاصل نمی‌کند. در این نوع بیماری‌ها با توجه به نظر درمانگر و پزشک متخصص وقفه‌ای بین جلسات فیزیوتراپی ایجاد می‌شود که معمولا یک هفته است. این وقفه‌ نقش تسهیل کننده‌ی بسیار مهمی در روند درمان دارد.

وقفه بین جلسات فیزیوتراپی

البته این وقفه ممکن است در بیمارانی که امکان پسرفت وجود دارد این دوره به دو روز کاهش یابد، همچنین در مواردی که بیمار نیاز به جراحی دارند وقفه‌ی بین جلسات ممکن است تا سه هفته نیز افزایش یا‌بد. متاسفانه برخی از درمانگران به علت ناآگاهی نسبت به این موضوع به صورت پشت سر هم دوره های درمانی ده جلسه‌ای را قرار می‌دهند که این امر در نهایت منجر طولانی‌تر شدن دوره درمان یا حاصل نشدن بهبودی کامل می‌شود.

یکی از دلایلی که سبب وقفه بین جلسات فیزیوتراپی می‌شود، عدم مراجعه بیمار در زمان مشخص شده توسط درمانگر است. اگر به هر دلیلی امکان مراجعه به فیزیوتراپی طبق برنامه درمانی خود را ندارید حتما این موضوع را در نظر بگیرید که این امر ممکن است روند درمان شما را طولانی‌تر کند، بنابراین حتما از قبل با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید و سعی کنید در زمان مشخص شده به جلسات درمانی بروید. برای دریافت مشاوره رایگان در کلینیک فیزیوتراپی سورین می‌توانید با شماره تلفن‌های موجود در سایت تماس برقرار کنید.

• دلیل طولانی شدن تعداد جلسات فیزیوتراپی چیست؟

همانطور که در مقاله به صورت مفصل توضیح دادیم دلایل مختلفی بر روی تعداد جلسات تاثیرگذار است منتهی مهمترین عامل را می‌توان عدم مهارت درمانگر در تشخیص و برنامه درمانی دانست بنابراین در انتخاب مرکز توانبخشی بسیار دقت کنید.

• چند جلسه فیزیوتراپی برای دیسک کمر لازم است؟

چندین عامل در بهبودی دیسک کمر تاثیرگذار است به طور مثال: شدت آسیب، مهره های درگیر، حاد یا مزمن بودن دیسک، میزان فشار بر اعصاب و نخاع و غیره اما به صورت کلی در هشتاد درصد بیماران جلسات توانبخشی به صورت یک روز در میان و نهایتا 20 جلسه توصیه می‌شود.

• علت اینکه نهایتا تا دو ساعت بعد از جلسه فیزیوتراپی درد کم می‌شود ولی پس از آن باز درد مثل سابق زیاد می‌شود چیست؟

درمان یک پروسه می‌باشد که وابسته به شرایط بیمار متغیر است اما باید توجه داشت که بجز جلسات ابتدایی اگر این حالت ادامه دار باشد پروسه درمان در مسیر درستی قرار ندارد و به صورت کلی شما بعد از یک دوره درمانی 10 جلسه ای اگر بهبودی نسبی نداشته اید در انتخاب درمانگر خود تجدید نظر کنید.

• آیا شما به تمامی موارد مقاله در مورد جلسات فیزیوتراپی در مرکز توانبخشی سورین عمل می‌کنید؟

بله، ما در کلینیک توانبخشی سورین با بهره گیری از افراد متخصص در زمینه فیزیوتراپی، فیزیوتراپی ورزشی، کاردرمانی، تمرین درمانی (با بیش از ده سال سابقه در شیراز و تهران)، همچنین با ارتباط هفتگی با تمامی پزشکان متخصص مطرح شیراز سعی بر این داریم که با توجه به شرایط بیمار بهترین برنامه درمانی را ارائه دهیم که در این برنامه به تمامی موارد این مقاله از قبیل فاصله بین جلسات ، تعداد جلسات و وقفه بین جلسات توجه می‌شود.

6 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید